عشر نصائح للأمان في المطبخ

755

المطبخ من أكتر الأماكن في البيت اللي بنكون معرضين فيه للحوادث المنزلية، ودي مجموعة من النصائح اللي هاتساعدنا على تحقيق الأمان في المطبخ. 

 

1

لما تضربي سوائل سخنة في الخلاط الكهربائي لازم تتأكدي إنه مقفول كويس، وكمان حطي فوطة نضيفة فوق الغطا أثناء التشغيل، ولو أصبتي بأي حروق من لمس شيء ساخن حطي إيديك في التلج وماتستخدميش أي كريم إلا لما يروح الشعور بالألم.

 

2

ابعدي عن مفاتيح الكهربا إذا كانت إيديكي مبلولة، وخليكي حريصة على إبعاد أي مصدر سوائل عن الكهربا نص متر على الأقل.

تعرفي على: استخدامات الميكرويف: 14 شيء لا توضع في الميكرويف

3

احرصي دايما على استخدام السكاكين الحادة لأنها بتحتاج مجهود أقل في استخدامها، وبالتالي بتققل فرص الإصابة بالجروح، واحرصي دايما على وجود صندوق للإسعافات الأولية جوا المطبخ.

 

4

اتأكدي دايما إن الستاير وفوط المطبخ بعيد عن الموقد المشتعل.

 

5

في حالة احتراق الزيت وتصاعد ألسنة نار منه ماتستخدميش المياه أبدا لإطفاءه، وإنما استخدمي الملح أو البيكينج صودا وغطي الحلة أو الطاسة اللي خارج منها ألسنة اللهب بسرعة.

 

6

احرصي دايما على لبس الملابس القطنية جوا المطبخ.. وتجنبي الملابس اللي ليها أكمام واسعة أو المصنوعة من الألياف الصناعية أو الدانتيل، وتجنبي المجوهرات والإكسسوارات خاصة أساور المعصم والخواتم.

 

ماتزوديش الحمل على الدواير الكهربية باستخدام المشترك جوا المطبخ.. احرصي على وجود أكتر من فيشة وتأكدي من وجودهم في أماكن بعيد عن حرارة الموقد.

 

8

سجلي تاريخ الأطعمة المحفوظة في الفريزر والتلاجة لمنع حدوث الأمراض المتعلقة باستخدام أطعمة منتهية الصلاحية.

 

9

خليكي دايما حذرة في التعامل مع شفرات محضرات الطعام والخلاط لأنها بتكون حادة جدا وبتسبب الجروح بسهولة، وكمان لما تيجي تغسلي السكينة امسكيها من المقبض مش من النصل.

 

10

قطعي الأطعمة على لوح تقطيع وحطي تحت اللوح فوطة مبلولة عشان يثبت مكانه، وخلي عندك على الأقل ثلاثة ألواح.. واحد لمنتجات اللحوم وواحد للخضروات وواحد للدواجن لمنع انتقال الجراثيم والبكتيريا للأطعمة المختلفة.

 

وبعد كل اللي فات لازم نكون حريصين جدا على إن الأطفال مايدخلوش المطبخ لوحدهم أبدا، وبكده نقدر نحقق أقصى أمان في المطبخ اللي بنقضي فيه جزء كبير من يومنا

المقالة السابقةأشكوه لك يا صاحب الملك
المقالة القادمةكباب الحلة على طريقة أبلة نظيرة

ترك الرد

الرجاء إدخال تعليقك!
الرجاء إدخال اسمك هنا